De aantrekkelijkheid van het investeren in zonnepanelen lijkt af te nemen. Naast de opkomst van terugleverkosten door verschillende energieleveranciers, dreigt nu ook het einde van de salderingsregeling. Is het nog verstandig om te investeren in zonnepanelen?
Zonnepanelen werken door zonne-energie om te zetten in elektriciteit met behulp van fotovoltaïsche cellen, die zijn gemaakt van silicium.
Als er licht op deze cellen valt, ontstaat er een stroom tussen de verschillende lagen van het materiaal. Echter, steeds meer energieleveranciers rekenen extra kosten voor zonnepanelen, zoals terugleverkosten en hogere tarieven.
Vorig jaar voerde Vandebron als eerste leverancier terugleverkosten in, gevolgd door Eneco, Essent en Vattenfall. Naar verwachting zullen uiteindelijk alle leveranciers dit voorbeeld volgen.
Door de extra kosten is de terugverdientijd van zonnepanelen voor een gemiddeld huishouden opgelopen tot meer dan tien jaar, aldus energievergelijker Keuze.nl.
Radar schat de terugverdientijd op ongeveer.
De periode waarin kinderen hun eerste mobiele telefoon krijgen is verschoven naar acht jaar, terwijl dit eerder nog tussen de vijf en zes jaar lag.
Een grotere zorg is het mogelijke einde van de salderingsregeling per 1 januari 2027, zoals vermeld in het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB.
De salderingsregeling stelt consumenten met zonnepanelen in staat om de teveel opgewekte stroom op zonnige dagen te verrekenen met hun verbruik op andere dagen.
Vanwege de onduidelijkheid over de regeling die deze zal vervangen, is het onzeker welke invloed dit zal hebben op de terugverdientijd van zonnepanelen.
Koen Kuijper van energievergelijk.nl adviseert consumenten om nog even te wachten met de aanschaf van nieuwe zonnepanelen.
“Ik zou op dit moment de investering nog even uitstellen, totdat er meer duidelijkheid komt,” zegt hij tegen Radar.
1. Het wordt steeds minder aantrekkelijk op deze manier aan te schaffen!
2. Dit zal twijfelaars nog meer aan het denken zetten.
3. Het zijn zaken waar rekening mee gehouden moet worden.
4. Men verwacht dat alle leveranciers uiteindelijk deze aanpak zullen volgen.
5. Hierdoor verliest het steeds meer aantrekkingskracht.