Naomi, een vrouw van 26 jaar, heeft uitgesproken standpunten over de verkeersdeelname van ouderen en deelt deze graag.
“Laten we eerlijk zijn,” zo zegt ze, “ik begrijp dat je als oudere nog graag je vrijheid wilt behouden, maar het moet wel veilig blijven.”
”Er zijn te veel incidenten waarbij ouderen boven de 65 betrokken zijn in gevaarlijke situaties. Op een gegeven moment is het gewoon genoeg.”
Voor Naomi staat veiligheid voorop. Ze legt uit: “Ik heb meerdere keren bijna-ongelukken meegemaakt door mensen die duidelijk moeite hadden met inschatten of gewoon veel te langzaam reden.”
”Het voelt niet veilig, en ik vraag me steeds vaker af waarom we dit toelaten. Waarom heeft iemand van 70 of 80 nog een rijbewijs nodig?”
Naomi benadrukt dat zij vaak observeert dat naasten en vrienden een milde benadering hebben. “Iedereen kent wel iemand in de buurt of familie die eigenlijk niet meer goed kan rijden, maar het toch blijft doen.”
Op sommige momenten wordt er gezegd: ‘Het is beter om opa of oma niet deel te laten nemen.’ Maar stel dat er iets mis gaat? Ze hebben het potentieel om een ongeluk te veroorzaken. Wat als dat gebeurt?”
Onder verwijzing naar de invloed van leeftijd op het lichaam, benadrukt Naomi dat dit een gevoelig onderwerp is.
“Ik heb absoluut niets tegen ouderen, maar ik focus op realisme. Op een bepaald punt nemen de reactietijd, het zicht en zelfs het gehoor af. Dit is geen schande, het hoort bij het ouder worden.”
Dit is een onderwerp dat Naomi regelmatig bespreekt met vrienden en familie, maar ze heeft opgemerkt dat mensen hier vaak gevoelig op reageren.
“Mensen interpreteren het vaak als discriminatie of als een vooroordeel. Mijn doel is simpelweg om veilig deel te nemen aan het verkeer zonder me bezorgd te hoeven maken,” vertelt ze.
Naomi spreekt zich uit voor het instellen van een vaste leeftijdsgrens voor het…
Na eventuele heroverweging, is het wellicht raadzaam om op zijn minst te denken aan een betere screening vanaf een bepaalde leeftijd. “Er is vanaf 75 wel een medische keuring, maar die wordt vaak als oppervlakkig ervaren.”
”Mensen krijgen gewoonweg hun rijbewijs verlengd, zelfs als ze misschien niet meer volledig veilig kunnen rijden.”
Zij is van mening dat jaarlijkse rijvaardigheidstests vanaf 65 of 70 jaar wellicht effectiever zouden zijn. “Ik geloof dat dit veel ongelukken kan voorkomen,” stelt ze.
“Het moet niet alleen gaan om een standaardtest, maar om een evaluatie van daadwerkelijke rijvaardigheid en reactievermogen.”
Naomi begrijpt dat het idee weerstand kan oproepen. “Het lijkt soms alsof ik iets radicaals voorstel, maar mijn intentie is veiligheid.”
”Er worden diverse maatregelen genomen ter bevordering van verkeersveiligheid – van flitspalen tot strengere voorschriften voor jongere bestuurders. Waarom niet ook voor oudere bestuurders?”