Reis jij met de trein? Deze nep acties en kortingen gaan er rond. Trap er niet in!

trein 1jpg

Op social media circuleren steeds meer aanbiedingen voor goedkopere treintickets van NS.

Helaas blijken veel van deze aanbiedingen nep te zijn en het is soms moeilijk om ze te onderscheiden. Hier zijn enkele tips om ze snel te herkennen.

Met de stijging van de prijzen voor treinkaartjes bij NS lijken aanbiedingen nog aantrekkelijker.

Helaas maken oplichters hier misbruik van en proberen ze mensen te bedriegen.

Als je een NS-ticketaanbieding op social media tegenkomt, is de kans groot dat deze niet legitiem is.

NS heeft gereageerd op deze valse acties. Een woordvoerder zei: “Dit soort prijsvragen zal je bij ons niet zien, zeker niet voor deze extreem lage bedragen.”

”Als het maar zo goedkoop kon. Je zult eerder aanbiedingen zien voor een gratis kop koffie, broodje of een upgrade naar de eerste klas.”

Hoe herken je deze valse acties snel? De nepaccounts hebben vaak een nagemaakte pagina waar je persoonlijke gegevens moet invullen, die lijkt op de echte NS-pagina.

“We verkopen zelfs zonder korting geen tickets meer via andere websites. Als de aanbieding niet van onze officiële website komt, is deze hoogstwaarschijnlijk niet betrouwbaar,” voegde de woordvoerder toe.

Als je twijfelt over de echtheid, neem dan contact op met de klantenservice van NS.

Oplichters kunnen op verschillende manieren mensen misleiden. De Consumentenbond deelt daarom enkele tips om te voorkomen dat je bedrogen wordt.

Open nooit zomaar een link als je twijfelt over de betrouwbaarheid.

Let op: Klik niet op verdachte links, omdat er mogelijk kwaadaardige software achter kan zitten.

Vermijd ook het bellen naar 0900-nummers, aangezien veel oplichters via deze nummers proberen je aan het lijntje te houden.

Het is essentieel om altijd de betrouwbaarheid van informatie op het internet te controleren. Winacties worden altijd gehost op officiële websites, dus raadpleeg deze voordat je deelneemt.

Indien een grote groep mensen klachten heeft over een specifieke afzender, kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingrijpen.

Neem dus altijd contact op met de ACM als je twijfelt over de betrouwbaarheid van een aanbieding.

author avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven