Recentelijk hebben verschillende bekende supermarktketens aangekondigd dat ze hun productaanbod drastisch zullen wijzigen ten gunste van meer plantaardige producten. Dit besluit is genomen door onder andere Picnic en Spar.
Deze verandering maakt deel uit van een bredere beweging waarbij vanaf volgend jaar op zijn minst de helft van alle eiwitten in de winkels van plantaardige oorsprong zal zijn. Men streeft ernaar om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze ontwikkeling vindt plaats als gevolg van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, welke ruim een jaar geleden werd gelanceerd.
Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen een breder scala aan plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere beweging naar duurzamere voedselkeuzes.
Niet alleen Picnic en Spar, maar ook grote namen zoals Albert Heijn en Jumbo ondersteunen deze beweging. Samen bestrijken zij meer dan 90 procent van de Nederlandse markt.