Grote supermarkten besluiten: minder vlees verkopen!

vlk 1jpg

Recentelijk hebben verschillende bekende supermarktketens aangekondigd dat ze hun productaanbod drastisch zullen wijzigen ten gunste van meer plantaardige producten. Dit besluit is genomen door onder andere Picnic en Spar.


Deze verandering maakt deel uit van een bredere beweging waarbij vanaf volgend jaar op zijn minst de helft van alle eiwitten in de winkels van plantaardige oorsprong zal zijn. Men streeft ernaar om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.


Deze ontwikkeling vindt plaats als gevolg van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, welke ruim een jaar geleden werd gelanceerd.


Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen een breder scala aan plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een bredere beweging naar duurzamere voedselkeuzes.


Niet alleen Picnic en Spar, maar ook grote namen zoals Albert Heijn en Jumbo ondersteunen deze beweging. Samen bestrijken zij meer dan 90 procent van de Nederlandse markt.

Een grote supermarktketen die nog niet meedoet aan deze campagne is momenteel Vomar; echter, dit zou in de toekomst kunnen veranderen.

De analyse van hun huidige positie en de verkoopcijfers van plantaardige producten zijn momenteel onderwerp van onderzoek door Wakker Dier, voordat zij een defintieve keuze maken om al dan niet aan te sluiten bij de campagne.

De toegenomen vraag van consumenten naar gezondere en duurzamere voedselkeuzes wordt weerspiegeld door deze verandering in de supermarktbranche.

Het verhogen van het percentage plantaardige eiwitten in het assortiment is niet alleen een reactie op deze vraag, maar ook een stap in de richting van het verminderen van de ecologische impact van voedselproductie.


1. Plantaardige producten krijgen de voorkeur bij deze twee ketens.
2. Een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft dit teweeg gebracht.
3. Zowel deze twee grote ketens richten zich op minder vlees in hun assortiment!
4. Verscheidene ketens transformeren hun assortiment op ingrijpende wijze.
5. Minder vlees en meer plantaardige producten in de schappen.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven