Naomi vindt dat mensen boven de 65 niet meer mogen rijden: ‘Ik wil veilig op de weg zijn’ 🤔😯

att 1jpg

Op 26-jarige leeftijd heeft Naomi duidelijke opvattingen over de verkeersdeelname van ouderen en schroomt niet deze te delen.

“Om eerlijk te zijn,” stelt ze, “ik begrijp de wens van ouderen om mobiel te blijven, maar de veiligheid moet voorop staan.”

”Er zijn te veel voorvallen waarbij ouderen boven de 65 betrokken zijn bij gevaarlijke situaties. Op een gegeven moment is het genoeg.”

Voor Naomi staat veiligheid voorop. Ze verduidelijkt: “Ik heb meerdere keren bijna-ongelukken meegemaakt door mensen die duidelijk moeite hadden met inschatten of gewoon veel te langzaam reden.”

”Het voelt onveilig, en ik vraag me steeds vaker af waarom we dit accepteren. Waarvoor heeft iemand van 70 of 80 nog een rijbewijs nodig?”

Naomi benoemt dat ze vaak observeert dat naasten en vrienden een mildere invalshoek hebben. “Iedereen kent wel iemand in de buurt of familie die eigenlijk niet meer goed kan rijden,

“Het gebeurt vaak toch.”

“Vaak wordt er gezegd: ‘Laat opa of oma gewoon.’ Maar wat als er iets misgaat? Ze kunnen een ongeluk veroorzaken. En dan?”

Naomi benadert het gevoelige onderwerp van de invloed van leeftijd op het lichaam.

“Ik heb niets tegen ouderen, maar het gaat om realisme. Je reactiesnelheid, zicht en gehoor nemen af naarmate je ouder wordt. Dat hoort erbij, het is niet iets om je voor te schamen,”

Deze discussie voert Naomi regelmatig met vrienden en familie, maar ze erkent dat het vaak gevoelig ligt.

“Mensen interpreteren het vaak als discriminatie of vooroordelen. Ik wil simpelweg veilig kunnen rijden zonder me zorgen te maken,” legt ze uit.

Volgens Naomi zou het beter zijn om een vaste leeftijdsgrens in te stellen voor het rijbewijs, of op zijn minst een betere controle vanaf een bepaalde leeftijd. Ze benadrukt: “Er is wel een medische keuring vanaf 75, maar vaak hoor ik dat die niet heel grondig is.”

”Mensen krijgen toch gewoon hun rijbewijs verlengd, ook als ze misschien eigenlijk niet meer veilig kunnen rijden.”

Volgens haar zou een jaarlijkse controle op rijvaardigheid vanaf bijvoorbeeld 65 of 70 jaar effectiever zijn. Ze voegt toe: “Ik denk dat dit veel ongelukken kan voorkomen,” zegt ze.

“Het moet dan niet alleen een standaardtest zijn, maar een beoordeling van de daadwerkelijke rijvaardigheid en reacties.”

Naomi begrijpt dat dit idee weerstand kan oproepen. Ze legt uit: “Het lijkt soms alsof ik iets extreems voorstel, maar het gaat mij om veiligheid.”

”Vele maatregelen worden genomen voor verkeersveiligheid – van flitspalen tot striktere regels voor jonge bestuurders. Waarom niet ook voor ouderen?”

Haar vrienden begrijpen enkele van haar standpunten, terwijl anderen zich ongemakkelijk voelen over het onderwerp.

“Het lijkt erop dat mensen vaak terughoudend zijn om ouderen ongemakkelijk te maken, wat begrijpelijk is. Echter, is het belangrijk om hierover openlijk te praten.”

”Als de rijvaardigheid niet meer optimaal is, is het cruciaal om dit te erkennen, in het belang van ieders veiligheid.”

Ze hoopt dat haar boodschap zal leiden tot een constructieve conversatie. “Ik uit deze mening niet om te kwetsen of aan te vallen.”

”Voor mij lijkt het logisch om te overwegen wie echt veilig de weg op kan. Uiteindelijk gaat het om de veiligheid van iedereen.”

1. Naomi pleit voor een vaste leeftijdsgrens voor het rijbewijs.
2. Naomi begrijpt niet waarom ouderen op hoge leeftijd mogen autorijden.
3. Ze vindt ouderen een gevaar op de weg!
4. Naomi vindt het door de senioren niet meer veilig in het verkeer.
5. Ze vindt het niet meer veilig met de vele ouderen achter het stuur.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven