Korte vluchten: Verbod op vluchten minder dan 500 kilometer nodig!

klmjpg

Recentelijk is er veel debat ontstaan over korte vluchten binnen de Europese Unie. Er zijn velen die van mening zijn dat reizen per vliegtuig voor korte afstanden tegenwoordig niet meer gepast is.

Ondanks deze discussie blijven dergelijke vluchten beschikbaar, zoals bijvoorbeeld de recent gelanceerde route van Rotterdam naar Luxemburg. Vanaf eind oktober zullen reizigers vijf keer per week de mogelijkheid hebben om van Rotterdam naar Luxemburg te vliegen.

De afstand tussen deze steden bedraagt minder dan 300 kilometer, en de vlucht zelf duurt slechts 65 minuten. Om een vergelijking te maken, een autorit tussen beide steden duurt ongeveer 4,5 uur en een treinreis meer dan 5,5 uur.

Deskundige in de luchtvaartindustrie, Joris Melkert van de TU Delft, benadrukt dat het eigenlijk onverantwoord is om vluchten onder de 500 kilometer te maken.

Hoogstwaarschijnlijk zouden voor dergelijke korte afstanden de bus, auto of trein moeten worden overwogen als alternatief voor vliegreizen. Dit roept de vraag op of er een verbod moet komen op korte vluchten binnen de Europese Unie die minder dan 500 kilometer bedragen.


Indien er geen efficiënte internationale treinverbindingen voorhanden zijn, zou een optie kunnen zijn om alleen korte afstandsvluchten toe te staan.


De uitstoot van CO2 door vliegtuigen draagt significant bij aan het klimaatprobleem. Een vermindering van korte afstandsvluchten kan bijdragen aan het verminderen van deze uitstoot.


Er zijn echter steeds meer snelle treinopties die een aantrekkelijk alternatief kunnen vormen. Het reizen per trein wordt over het algemeen beschouwd als comfortabeler en milieuvriendelijker dan vliegen.


Toch kiezen velen nog steeds voor vliegreizen op korte afstanden vanwege de snelheid en het gemak dat dit met zich meebrengt.


Een vlucht van 65 minuten lijkt verleidelijker dan een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur. Echter, de vraag rijst of het gemak van vliegen de extra belasting voor het milieu rechtvaardigt.

Overwegingen worden gemaakt om beperkingen op korteafstandsvluchten serieus te nemen, en het stimuleren van alternatieve vervoersmiddelen kan hierbij een rol spelen.

Goed alternatief kunnen snelle en betrouwbare treinverbindingen zijn voor vluchten, terwijl het verbeteren van bus- en autoverkeer kan bijdragen aan het verminderen van de noodzaak van korteafstandsvluchten.

1. De mening heerst dat korte vluchten steeds minder aanvaardbaar zijn…
2. Voor kortere reizen wordt aangeraden om de bus, auto of trein te gebruiken.
3. Dit kan helpen om de CO2-uitstoot te verminderen….
4. Zou er in de toekomst een verbod kunnen komen op deze korte vluchten?
5. Deskundigen vinden dat deze vluchten niet langer aanvaardbaar zijn…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven