De liefde voor huisdieren is onbetaalbaar, maar soms kan een bezoek aan de dierenarts nodig zijn. Maar wat zijn eigenlijk de kosten?
Er is onderzoek gedaan naar hoe goed huisdierbezitters op de hoogte zijn van deze kosten. De resultaten tonen aan dat er vaak een verschil is tussen verwachting en realiteit.
Uit een studie uitgevoerd door huisdierenverzekeraar Figo blijkt dat veel Nederlandse huisdierbezitters niet goed op de hoogte zijn van de kosten die gepaard gaan met de zorg voor hun geliefde dieren.
Schattingen van huisdierbezitters voor medische behandelingen bij de dierenarts liggen vaak vijf tot zes keer lager dan de werkelijke kosten. Dit kan leiden tot financiële verrassingen na een bezoek aan de dierenarts.
Sommige baasjes geven veel geld uit aan luxe voor hun huisdier, zoals verjaardagsfeestjes of consulten met een holistische dierengedragstherapeut.
In situaties waarin zorg nodig is, tonen eigenaren soms onvoorbereidheid. De kosten bij de dierenarts zijn vaak niet bekend bij veel huisdiereigenaren.
Een meerderheid van huisdiereigenaren in Nederland voelt dat hun huisdieren recht hebben op vergelijkbare zorg als henzelf. Desondanks gaat 65 procent pas naar de dierenarts wanneer het strikt noodzakelijk is.
De hoofdreden hiervoor zijn de hoge uitgaven; meer dan 40 procent van de duizend deelnemers aan het onderzoek beschouwt de tarieven als exorbitant.
De gemiddelde veterinaire kosten per behandeling zijn het afgelopen jaar met 10 procent gestegen, zoals gemeld door DigiRedo.
De perceptie van eigenaren over kosten en de daadwerkelijke uitgaven verschillen vaak. Zo schatten Nederlandse eigenaren van katten de kosten van een gebroken poot op gemiddeld 347 euro, terwijl dit bedrag in werkelijkheid canTussen de 1400 en 2000 euro, afhankelijk van de complexiteit van de breuk, kan de totale kosten voor de behandeling bedragen.
Een overweging waard is dat een op de vijf hondenbezitters aangeeft dat het jaarlijkse zorgbudget van gemiddeld 1400 euro niet direct beschikbaar is.
Volgens Pascale Fuchs, directeur van de Dierenartsen Spoed Telefoon, is dit een herkenbaar probleem omdat tijdens spoedconsulten mensen vaak wachten vanwege mogelijk hoge kosten. “Zij eindigen dan vaak met spoedzorg wat nog meer uitgaven met zich meebrengt.”
Voor sommige huisdiereigenaars is de hoge kostprijs de reden waarom 14 procent van de hondenbezitters en 11 procent van de kattenbezitters een medische behandeling voor hun trouwe viervoeter uitstellen.
Een mogelijke financiële oplossing zou kunnen zijn om een verzekering af te sluiten voor je huisdier, hierdoor kunnen de kosten beter opgevangen worden. Momenteel heeft naar schatting 3 tot 8 procent van de Nederlandse huisdierbezitters zo’n verzekering.
Volgens de resultaten van het onderzoek, vindt 58 procent van de respondenten dat er een screening of test moet worden afgenomen voordat iemand een huisdier aanschaft.
Naar mening van meer dan de helft van de respondenten, zouden alleen mensen met voldoende financiële middelen in staat moeten zijn om voor een huisdier te zorgen voordat zij er een aanschaffen.
1. Onthullend onderzoek.
2. Verantwoord huisdierenbezit.
3. Uitstellen van dierenartsbezoeken.
4. Onderschatting van dierenzorgkosten.
5. Onbetaalbare kosten voor velen.