Arabisch is toegevoegd aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen op het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven, als een vernieuwende stap.
Deze ontwikkeling, onlangs aangekondigd via Mediahuis-kranten, past in de bredere hervormingen binnen het secundair onderwijs, waar scholen meer vrijheid krijgen in het invullen van hun lesuren.
Als onderdeel van deze moderniseringsbeweging heeft het college besloten om Arabisch op te nemen. Deze aanpak biedt een alternatief perspectief op het lesaanbod voor moderne talen.
Terwijl voorheen vakken zoals Latijn, economie of wiskunde vaststonden, biedt het nieuwe systeem ruimte voor minder conventionele vakken.
Deze aanpassing stelt scholen in staat om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen stimuleert en voorbereidt op een voortdurend veranderende wereld.
Naar verluidt zei Frank Baeyens, de directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege,
De nadruk ligt niet op het bereiken van vloeiendheid in het spreken van Arabisch, maar op het introduceren van een volledig andere taal aan de leerlingen.
“Het idee is om een taal aan te bieden die in structuur, schrift en tekens volledig verschillend is, wat het ook filosofisch en cultureel uitdagend maakt,” zo verduidelijkt Baeyens. “We willen hun horizon verbreden.”
Naast een intellectuele uitdaging benadrukt Baeyens dat de introductie van Arabisch ook maatschappelijk relevant is.
In een steeds diversere samenleving kan het leren van Arabisch helpen om culturele barrières te overbruggen en verbindingen te leggen tussen verschillende gemeenschappen.
De toevoeging van Arabisch kan ook waardevol zijn voor leerlingen die thuis deze taal spreken, aangezien het hen de mogelijkheid biedt om hun academische kennis van de taal verder te ontwikkelen.
Baeyens hoopt ook dat de school een leraar met Arabische achtergrond kan aanstellen. “Het zou geweldig zijn als we een docent met kennis van het Arabisch kunnen aannemen,” zegt hij.
“Een mogelijke toevoeging aan het taalonderwijs, als inspiratie voor andere studenten.”
”Dit zorgt voor herkenning en moedigt verder onderwijs aan.”
”Er is een tekort aan leerkrachten met diverse achtergronden, dat we graag willen verhelpen.”
Er zijn maar weinig scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden, zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege. Andere onderwijsinstellingen hebben deze stap nog niet gezet.
Katholieke scholen in Vlaanderen hebben eerder ongebruikelijke talen aangeboden, zoals Koreaans of Zweeds, naast Arabisch.
Een bredere trend in het onderwijs wordt gevolgd door de keuze voor Arabisch, waardoor scholen hun lessen nu kunnen aanpassen aan de behoeften van hun leerlingen.
Arabisch, een taal gesproken door miljoenen mensen wereldwijd, geeft leerlingen niet alleen taalvaardigheden, maar ook inzicht in een rijke cultuur en geschiedenis die vaak buiten het westerse perspectief ligt.
Een unieke leerervaring voor leerlingen wordt gecreëerd door het Heilige-Drievuldigheidscollege door het aanbieden van Arabisch.
Niet alleen verwerven ze nieuwe taalkennis, maar ook een dieper begrip van verschillende manieren van denken en communiceren.
Dit kan bijdragen aan hun persoonlijke groei en toekomst, waar kennis van verschillende culturen steeds meer waarde krijgt.
1. De school heeft als doel om leerlingen een unieke ervaring te bieden…
2. Er is een les Arabisch toegevoegd aan het lesprogramma!
3. De school omschrijft dit als een waardevolle toevoeging aan het taalonderwijs.
4. Andere leerlingen kunnen hiervan profiteren als voorbeeld.
5. De school stelt een uitdagende culturele taal beschikbaar aan haar leerlingen.