Diverse Nederlandse supermarktketens kondigen aan dat zij hun productaanbod drastisch zullen omvormen ten gunste van meer plantaardige opties. Onder hen bevinden zich onder andere Picnic en Spar.
Onderdeel van deze verandering is dat minstens de helft van alle eiwitten in hun schappen van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf komend jaar. Tegen 2030 is het streven om dit percentage te verhogen naar minimaal 60 procent.
Deze koerswijziging is het gevolg van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die meer dan een jaar geleden van start is gegaan.
Wakker Dier streeft ernaar supermarkten aan te zetten om meer plantaardige proteïnen aan te bieden als onderdeel van de verschuiving naar duurzamere voedingskeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote namen zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze beweging. Deze supermarktketens bestrijken gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt.
Er wordt overwogen of Vomar, als laatste grote supermarktketen, toch nog zal deelnemen aan de campagne.
Voordat een beslissing wordt genomen over aansluiting bij de campagne, evalueert Wakker Dier hun positie en de verkoopcijfers van plantaardige producten.
De trend naar meer plantaardige eiwitten in de schappen sluit aan bij de groeiende vraag naar gezondere en duurzamere voedselkeuzes.
1. De focus zal worden verlegd naar plantaardige producten door deze twee ketens.
2. Een initiatief van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier leidt tot deze verandering.
3. Ook deze grote ketens sluiten zich aan bij de beweging voor minder vlees in de schappen!
4. Diverse ketens voeren ingrijpende veranderingen door in hun assortiment.
5. Een toename van plantaardige producten en een afname van vlees in de schappen