Leerlingen op school moeten Arabisch leren: ‘Ze willen meer leren’

mo 1jpg

Een vernieuwende stap is gezet door het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven, waar Arabisch is toegevoegd aan het zesde jaar van de richting moderne talen.

Dit positieve nieuws werd onlangs bekendgemaakt in Mediahuis-kranten en past binnen de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen om hun lesuren in te delen.

Het college heeft besloten Arabisch op te nemen als onderdeel van deze modernisering, om het lesaanbod voor moderne talen op een andere manier te benaderen.

De nieuwe structuur biedt ruimte voor minder traditionele vakken, in plaats van de eerder vastgestelde vakken zoals Latijn, economie of wiskunde.

Met deze aanpassingen hebben scholen de mogelijkheid om een divers programma aan te bieden dat leerlingen stimuleert en voorbereidt op een continu veranderende wereld.

Volgens Frank Baeyens, de directeur van het

Op het Heilige-Drievuldigheidscollege is het doel niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.

“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

Het introduceren van Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.

In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.

Daarnaast kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Voor hen biedt het onderwijs een kans om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en in te zetten.

Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.

Is dit niet alleen gunstig voor de taalontwikkeling, maar het kan ook dienen als inspiratie voor andere studenten.

Door zich te kunnen identificeren met iemand die sociale status heeft bereikt en streeft naar voortgezet onderwijs,

Er is momenteel een tekort aan leraren met een migratieachtergrond, en dit is iets wat we echt willen aanpakken.

Naar verluidt is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden, aangezien de onderwijskoepels geen andere scholen kennen die dezelfde stap hebben gezet.

Hoewel dit ongebruikelijk lijkt, zijn er in het verleden katholieke scholen in Vlaanderen geweest die bijvoorbeeld Koreaans of Zweeds aanboden.

In een breder onderwijskundig perspectief volgt het Heilige-Drievuldigheidscollege de trend om Arabisch als lesaanbod toe te voegen, waardoor scholen hun lesprogramma’s beter kunnen afstemmen op de behoeften van hun leerlingen.

De toevoeging van Arabisch als lesmodule stelt leerlingen in staat niet alleen taalvaardigheden te ontwikkelen, maar ook inzicht te krijgen in een diverse cultuur en geschiedenis die vaak onderbelicht blijft vanuit westers perspectief.

De keuze voor Arabisch creëert een unieke educatieve ervaring voor leerlingen en biedt hen niet alleen nieuwe taalkennis, maar ook een bredere kijk op verschillende denkwijzen en communicatiestijlen.

Deze educatieve benadering draagt bij aan persoonlijke groei en bereidt leerlingen voor op een toekomst waarin begrip van diverse culturen steeds meer van belang is.

In het Heilige-Drievuldigheidscollege en andere scholen bieden de hervormingen in het secundair onderwijs kansen voor innovatie.

Het opnemen van Arabisch in het lesprogramma bereidt niet alleen intellectueel voor, maar ook op culturele en taalvaardigheden die steeds belangrijker worden in de samenleving.

1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven