Vera vindt dat er strengere regels moeten zijn: ‘Mensen met een uitkering zouden geen auto moeten hebben’

bij 1 1jpg

Vera (67) heeft een duidelijke mening over hoe mensen in de bijstand met hun geld zouden moeten omgaan. Volgens haar past het bezitten van een auto niet bij het ontvangen van een uitkering.

“Mensen in de bijstand zouden geen auto mogen bezitten,” stelt ze resoluut. Voor Vera is een auto een luxe die niet thuishoort in een situatie waarin overheidssteun noodzakelijk is.

Volgens Vera zouden mensen die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering hun levensstijl moeten aanpassen. “Een auto hoort daar gewoon niet bij,” zegt ze.

Ze wijst erop dat auto’s hoge maandelijkse kosten met zich meebrengen, zoals verzekeringen, wegenbelasting en brandstof. “Uiteindelijk draaien wij, de belastingbetalers, op voor die kosten. Dat voelt gewoon niet eerlijk.”

Vera vertelt dat ze in haar omgeving vaak ziet dat mensen in de bijstand toch kiezen om een auto aan te houden.

“Sommigen zeggen dat ze die nodig hebben om bijvoorbeeld kinderen naar school te brengen of boodschappen te doen. Maar ik denk dan: er zijn toch andere opties zoals fietsen, het openbaar vervoer of carpoolen?”

Ze vindt dat de kosten van een auto vaak worden onderschat. “Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar een auto kost honderden euro’s per maand. Als je afhankelijk bent van een uitkering, vraag ik me echt af of dat een verstandige keuze is.”

Vera heeft het gevoel dat sommige mensen niet begrijpen dat de bijstand bedoeld is voor het noodzakelijke.

“Als je een auto wil, dan moet je daar zelf voor werken en betalen,” zegt ze stellig. Het idee dat een auto essentieel zou zijn, ziet Vera als overdreven.

Ze wijst erop dat haar eigen ouders het vroeger zonder auto moesten doen en dat zijzelf jarenlang heeft gefietst en gebruikmaakte van het openbaar vervoer.

“Vroeger was dat heel normaal. Waarom zou dat nu niet meer kunnen?” vraagt ze zich af. Daarnaast wijst ze op de alternatieven die tegenwoordig beschikbaar zijn.

“Er zijn fietsen, bussen en treinen. Voor speciale gevallen zijn er ook deelauto’s of buurtbusjes. Die zijn veel goedkoper en vaak net zo effectief.”

Vera benadrukt dat de bijstand bedoeld is als tijdelijke hulp en niet als een langdurige oplossing. “Als je in de bijstand zit, moet je keuzes maken. Je kunt niet alles hebben.”

Ze vindt dat de overheid strenger moet controleren en duidelijkere grenzen moet stellen. Volgens haar zouden de kosten van een auto beter besteed kunnen worden aan andere dingen.

“Dat geld kan naar eten, kleding of zelfs een spaarpot voor een toekomst zonder bijstand. Dat lijkt me een veel gezondere manier om met geld om te gaan.”

Vera snapt dat haar standpunt niet altijd goed wordt ontvangen. “Mensen vinden me soms te streng, maar ik zie het gewoon zo: de bijstand is er om de basis te dekken. Luxe dingen, zoals een auto, horen daar niet bij.”

Ze hoopt dat meer mensen zullen inzien dat de bijstand geen levensstijl moet worden. “Het is een vangnet voor wie het echt nodig heeft.”

”Als we dat principe allemaal omarmen, kunnen we de middelen eerlijker verdelen.” Voor Vera draait het om eerlijkheid en het maken van verstandige keuzes.

“Ik gun iedereen een comfortabel leven, maar dat betekent ook verantwoordelijkheid nemen. Als je afhankelijk bent van de bijstand, moet je je leefstijl aanpassen. Luxe hoort daar niet bij.”

1. Ze vindt dat de overheid duidelijkere grenzen moet stellen.
2. “Als je in de bijstand zit, moet je keuzes maken. Je kunt niet alles hebben.”
3. “Als je een auto wil, dan moet je daar zelf voor werken en betalen.”
4. “Uiteindelijk draaien wij, de belastingbetalers, op voor die kosten.”
5. Volgens haar past het bezitten van een auto niet bij een uitkering.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven