Een restaurant in Ventnor, Engeland, heeft recentelijk de opmerkelijke keuze gemaakt om geen veganisten meer te ontvangen.
Deze beslissing volgde op hevige kritiek die het restaurant ontving vanwege het gebrek aan veganistische opties op hun nieuwe avondmenu.
Volgens de eigenaren van The Kitchen at London House was de belangrijkste reden voor deze keuze de houding van bepaalde veganisten, die zij beschreven als “arrogant en zelfvoldaan”.
De onenigheid begon nadat het restaurant het nieuwe bistro-menu deelde op sociale media. Veganisten en hun aanhangers reageerden verontwaardigd op het ontbreken van veganistische gerechten.
Om hun kant van het verhaal te delen, plaatsten de eigenaren een bericht op Facebook waarin ze de reacties beschreven als “mobbing” en hun frustratie uitten over de negatieve feedback.
De populariteit van veganisme is de afgelopen jaren toegenomen, vooral in de context van uit eten gaan. Hoewel veel restaurants hun menu’s hebben uitgebreid met plantaardige keuzes, zijn er nog steeds gelegenheden die ervoor kiezen dit niet te doen.
In Nederland hebben veel restaurants inmiddels veganistische gerechten opgenomen, maar dat geldt niet voor alle eetgelegenheden.
The Kitchen at London House verklaarde dat ze voorheen wel veganistische opties hadden, maar daarmee zijn gestopt vanwege de houding van sommige van hun veganistische klanten.
“We hebben besloten geen veganisten meer te bedienen vanwege de arrogante en zelfingenomen manier waarop sommigen zich gedragen,” aldus hun verklaring.
Deze actie heeft geleid tot veel discussie,
Er is een groeiende vraag naar plantaardige gerechten, wat restaurants aanzet om hierop in te spelen.
Een restaurant benadrukte dat het niet vanzelfsprekend is dat elk restaurant veganistische opties aanbiedt.
“In een veganistisch restaurant krijg je ook geen steak,” was een van de argumenten die zij naar voren brachten.
Er werd benadrukt dat er een verschil is tussen kiezen voor een levensstijl en het moeten aanpassen van het dieet vanwege medische redenen, zoals allergieën.
Ondanks kritiek vanuit de veganistische gemeenschap, waren de reacties op de verklaring van het restaurant voornamelijk positief. Velen prezen de eigenaren voor hun openheid en moed om hun standpunt te verdedigen.
“Jullie zijn zo moedig,” en “Leven en laten leven,” waren enkele van de reacties die werden geplaatst, wat aangeeft dat er ook steun is voor de keuze van het restaurant.
De eigenaren benadrukten dat hun besluit niet bedoeld is om alle veganisten over één kam te scheren.
“We weten dat niet alle veganisten zich zo gedragen, maar onze beslissing is het gevolg van een militante minderheid die het voor de rest heeft verpest,” legden ze uit.
Deze situatie werpt een breder licht op hoe de horeca omgaat met de toenemende vraag naar veganistische opties.
1. Het restaurant heeft besloten om hun menu aan te passen na negatieve reacties.
2. De service naar bepaalde groepen is stopgezet vanwege onenigheid over gedrag.
3. Volgens het restaurant vertonen deze mensen arrogante en zelfingenomen houdingen.
4. Voor deze groep mensen is er geen mogelijkheid om hier te dineren!
5. De beslissing hangt samen met de houding van bepaalde individuen.