Plan om weer 130 km per uur te rijden: Komen we dan sneller aan?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Er wordt overwogen om de snelheidslimiet op snelwegen te verhogen naar 130 kilometer per uur, indien mogelijk.

Verschillende partijen, waaronder de PVV, VVD, NSC en BBB, hebben dit idee opgenomen in hun onderlinge overeenkomst. Wanneer en of deze wijziging ingevoerd zal worden, is nog onzeker vanwege mogelijke bezwaren met betrekking tot stikstofuitstoot.

Metro heeft verkeersexpert Ruben Loendersloot gevraagd naar zijn mening over de consequenties van deze verandering. Loendersloot staat positief tegenover de verhoging van de snelheidslimiet.

“Ik ben er zelf ook voorstander van om lekker door te rijden.” Echter, hij nuanceert de effecten: “Als je een redelijk lege snelweg hebt en een lange afstand moet afleggen, scheelt het iets, maar niet veel.”

”Het gaat er dus echt niet voor zorgen dat je veel eerder op je werk bent.” Volgens cijfers van Metro uit 2023 duurde de gemiddelde reistijd tussen huis en werk 32 minuten.

“Een aanzienlijke afstand afleggen kan helpen om tijd te besparen. Als iemand bijvoorbeeld in het holst van de nacht van A naar B rijdt, kan dat een kwartier schelen.”

”Echter, als de toegestane snelheid al 130 is, zal dit geen verschil maken. Wanneer je ’s nachts van C naar D rijdt, kan de tijdwinst minimaal zijn, misschien slechts 1 of 2 minuten.”

Loendersloot wijst op het psychologische effect van sneller rijden op automobilisten. “Het gevoel van constante voortgang is aangenaam.”

”Echter, in Nederland zijn er weinig wegen waar dit ook daadwerkelijk mogelijk is, zelfs buiten de spitsuren.” Hij benadrukt dat het aanpassen van de maximumsnelheid voornamelijk “emotioneel effect heeft en dat dit uiteraard wordt gedaan met de kiezer in gedachten.”

Nederland heeft te kampen met drukke wegen en veel files. “Stel je voor dat we in Zweden zouden wonen, dan zou deze discussie veel relevanter zijn. Omdat daar het landschap erg dunbevolkt is, zou het daar anders zijn,.”

Door vaker de kans te krijgen om lekker door te rijden, wordt het rijden plezieriger gemaakt.


Volgens Loendersloot ligt de optimale snelheid op snelwegen rond de 90 kilometer per uur, wat ervoor zorgt dat het verkeer beter doorstroomt.


Hij benadrukt ook de verwarring die verschillende snelheidslimieten met zich meebrengen, wat het verkeer vertraagt. “Mensen rijden momenteel standaard 100, terwijl ze op een later moment 120 mogen rijden. Dat leidt tot oponthoud, wat ook zal gebeuren als de snelheid overdag weer verhoogd wordt naar 130 kilometer per uur.”


Veilig Verkeer Nederland uit ook haar scepsis over het plan, waarschuwend voor de negatieve gevolgen op het gebied van verkeersveiligheid.


“Een hogere snelheid bij een botsing resulteert in meer impact, wat de kans op ernstig letsel vergroot.”


“Bovendien zal de remweg langer zijn en hebben automobilisten minder reactietijd bij 130 kilometer per uur, waardoor het risico op ongevallen toeneemt.”


1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

author avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven