Victoria Koblenko laat weten dat zij regelmatig frustratie voelt als zij te gast is bij talkshows. “Men wil er heel graag op aansturen dat er een situatie ontstaat aan tafel.”
Regelmatig zit ze als tafelgast met een dubbel gevoel, dit daar zij het gevoel heeft dat de makers vooral uit zijn op effectbejag.
“Mijn grote frustratie is dat alle talkshows gewoon heel graag clickable content willen maken”, zegt ze in Nooit Meer Slapen.
“Een uitzending wordt in stukjes geknipt en op social media geplaatst. Daar worden quotes uit gehaald en die zien we soms nog dagen- of maandenlang terug op social media.
Als maker van zo’n talkshow ben je dus niet alleen maar bezig met waarheidsvinding of de complexiteit van het verhaal proberen te trechteren.”
“We kunnen en mogen ook niet van jonge redacteuren van in de twintig verwachten dat ze van de Oekraïne-o0rlog evenveel afweten als van het lithiumbatterijenconflict in Bolivia als van de Amerikaanse verkiezingen. Die mensen moeten elke dag gewoon een talkshow vullen met al die onderwerpen.”
Als er in een programma gesproken gaat worden over de situatie in Oekraïne, is zij vaak te gast. “Er is een kaartenbak en daar zit ik in, onder het kopje Oekraïne.”
“Ik heb ook regelmatig gevoeld dat omdat ze weten dat ik mijn mening niet onder stoelen of banken steek,
dat er soms ook een beetje gehengeld wordt van: oh, als we Koblenko vragen, dan geeft ze de minister straks een veeg uit de pan en dan hebben we clickable content.”
Zeggen ze dat wel eens tegen haar? “Dat zal niet zwart-op-wit in een mail bevestigd worden, maar men wil er heel graag op aansturen dat zo’n situatie aan tafel ontstaat,
omdat dat ervoor zorgt dat het de volgende dag bekeken wordt en dat je talkshow betere kijkcijfers scoort dan de concurrent. Het is wel echt een grote frustratie geweest.”